MTV:s syn på djur

Zappade förbi MTV nyss. Gosse, det var inte igår jag tittade på den kanalen. Jag har väl aldrig varit något inbitet "fan" (TV har aldrig riktigt varit min grej) men visst har jag tittat ibland. Minns att de hade en begåvad animatör för länge sedan som gjorde vinjetter med konstiga gubbar som ändrade form och smälte ihop till nya objekt och former. Jag minns det som kreativt och fantasieggande. Jag blev nyfiken på vad de serverade ungdomen idag.

Jag möttes av synen av några yngre kalsongprydda herrar som stressade en tupp. "Wildboyz". Jaha? Har djurplågeri blivit underhållning för barn? De övergår till att förfölja en skunk för att sedan kräkas av stanken. En man låter sig bli biten i ena skinkan av en krokodilunge. Är de förståndshandikappade? Hemsidan förklarar:

Varning: Wildboyz stunts görs under uppsyn av professionella stuntmän/kvinnor.
Steve-O, Chris Pontius, MTV och programmets producenter stödjer rättvis
behandling av djur och insisterar på att ingen försöker härma innehållet i
programmet. Inga djur har kommut till skada under inspelningarna av dessa
program

(hemsidans egna stavfel)

Yeah right! Djuren framställs uteslutande som leksaker. Snubbarna i programmet framställs som jääädrigt balla o hippa som vågar göra allt det där. Klart som fan nån tar efter. Ger sig på en svan på fyllan. Eller en grävning. Jonglerar lite med några fågelungar. Eller vad fasen som helst, men det kan nog kvitta vilket. Om MTV vill stödja rättvis behandning av djur, som hemsidan så vackert hävdar att de gör, sluta sänd skiten.

Samtidigt känner jag mig oändligt gammal som retar mig på en ungdomskanal. Men vafan, liksom. Det finns gränser.

Jag mailade dem en variant av ovanstående.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback