Semlor och akademier

Jag har köpt semlor! Fulsemlor från 7-11 visserligen, men jag är heller inte medlem i semleakademin, som jag alldeles nyss fick reda på finns. Akademi? Jag trodde det hade med högre bildning att göra. Nämn ordet, och jag ser framför mig Platons skola, där allvarliga män med tjocka pergamentrullar under armarna är involverade i djupa diskussioner om moralfilosofi, Gödels ofullständighetsteorem eller universums krökning. Den bilden får jag nu revidera till att inkludera fryntliga herrar med florsocker på näsan och grädde i mustaschen. Kan man ha akademier i allting? Chipsakademi? Kriteriet är kanske att man genomför vetenskapliga blindade undersökningar, hör här (saxat från svenska semleakademins hemsida, http://www.clarin.nu/semleakademin):

"Så här går en bedömning av semlor till.

1) Ett tips om en god svensk semla kommer in till Svenska semleakademin från akademins kringresande ledamöter eller från entusiastiska tipsare runt om i landet.

2) Inköpen av semlor sker helt anonymt av ledamot i kommittén.

3) Kartong som anger semlebagarens namn får ej visas i förväg för
närvarande ledamöter - detta för att ej styra bedömningen.

4) Sammanträdet inleds med en bedömning av 8 olika egenskaper hos semlan, som betygsätts på en skala från 0-5. Varje ledamot har skyltar med siffror som visar helpoäng från 0-5 samt halvpoäng. När ordföranden räknat till 3 och yttrat ordet "Semla!" håller närvarande ledamöter samt inbjudna 'jästtyckare' samtidigt upp skyltarna för registrering av poängen."


Det verkar fruktansvärt blindat och vetenskapligt allting. Vidare skriver man:

"Konditoriprodukter innehållande lakritskräm, chokladfyllning, saffran, pistasch eller med garnering i form av pärlsocker mm och som av mindre nogräknade tillverkare saluförs under benämningen Semlor, rekommenderas av Semleakademin att istället benämnas
"Lakritsbakelser", "Chokladbullar" "Pistaschfnattar", "Rasphattar" eller liknande."


Det är tydligt att endast renrasiga, ariska semlor är tillåtna. Pistaschfnattarna sätts skoningslöst i koncentrationsläger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback